MARKTPLEIN, la vie en rose.

‘De Hengelose binnenstad is een spookstad geworden’ verkondigde de plaatselijke Koninklijke Horeca Nederland voorzitter Berto Mulder op maandag 4 februari ten gehore van alle Hengelose oppositiepartijen. Zijn primaire eis: een gelijk speelveld voor iedere ondernemer, iets wat nu ontbreekt.

Schijnbaar krijgt de ene ondernemer meer voor elkaar dan de andere. Tegelijkertijd deponeerde hij alle Marktplein-plannen van de zelfingenomen theaterproducent en kwartiermaker Gerard Cornelisse in de vuilnisbak. Na alle zakkenvullende onderzoekbureaus ziet Cornelisse zichzelf als ‘de verlosser’ van het Marktplein. Eerlijk gezegd, hadden wij het uit Berto Mulders mond niet verwacht, maar als voorzitter van een belangrijke partij, de Horeca Nederland, zei het hij het helder en duidelijk. Ook ons raadslid Jeffrey Scholten karakteriseerde onze binnenstad als een spookstad wat hem geen bonuspunten van het college opleverde, maar daar zit hij er ook niet voor. De waarheid kan hard zijn en raadsleden zijn er voor om zaken als deze aan te kaarten. Kortgeleden lanceerde horecaondernemer George ten Brummelhuis van Eetcafé de Appel het plan om gratis parkeren op het Marktplein mogelijk te maken. George heeft indertijd goed naar LokaalHengelo geluisterd en met een schuin oog naar ons Verkiezingsprogramma gekeken. de LokaalHengelo binnenstadvisie past hierbij als gegoten. Ook hij is een ondernemer die het beste met Hengelo voor heeft.

De verlosser?

Onze binnenstadwethouder moet de oren niet laten hangen naar een theaterproducent uit het westen die ons vertelt hoe de wereld in Hengelo in elkaar steekt. Zelfverzekerd orakelde hij onlangs in een uitzending van Hengeloos Peil met een demagogische toon van een klassieke SP leider de aanwezigen toe, hoogstpersoonlijk als ware hij ‘de verlosser’. Met slechts een marginaal budget van rond de 13 miljoen moet de binnenstad weer allure krijgen ( Almelo 55, Enschede 150 miljoen). Ga er maar aan staan. Durf, lef en vooral inzicht zijn eigenschappen die van het college worden gevraagd.

Binnenstad-visie

Met de renovatie van het Twentebad of een paar etages van het Stadskantoor zijn vergelijkbare bedragen gemoeid. Kortom, het investeringsgeld is schaars en dient efficiënt en doeltreffend te worden besteed. Hengelo mist een echte binnenstad-visie om de binnenstad van het infuus af te krijgen. Eén binnenstad-visie; breed bestemmen, weg met achterhaalde winkelkern-of horecavisies en gratis parkeren zijn elementaire voorwaarden voor een sexy groovy binnenstad. De actuele gehanteerde visies gijzelen de binnenstad. We moeten toe naar wat de inwoners willen en wat een toekomstig bestendige binnenstad nodig heeft zodat ondernemers niet meer om Hengelo heen kunnen.

Maar hoe maak je de binnenstad en het marktplein weer aantrekkelijk?

‘SHOPPING is BELEVEN’

Uit regelmatige onderzoeken en ontwikkelde tabellen is uit analyse gebleken: “de smartphone is de belangrijkste helper bij het winkelen.” Tegenwoordig wordt digitaal uitgezocht en gewinkeld, het z.g. showrooming. De binnensteden kenteren van ‘shopping frenzy’ in belevingsbinnensteden. Horeca, speciaal zaken, kunst en cultuur bepalen de aantrekkelijkheid van de binnensteden. Binnensteden zullen alsmaar meer belevingsparken worden. Op Facebook worden ondertussen meer foto’s van uit eten gaan gepost en minder over mode of het klassieke winkelen. Door het missen van één binnenstad-visie mist het Hijschgebouw op het marktplein elke meerwaarde. Dus zegt LokaalHengelo niet doen.

Maak van het marktplein een groen belevingspark waar jong en oud kunnen vertoeven. Een belevingspark met waterpartijen, podia en veel groen, omringd door een diversiteit aan horecazaken. Ook dient op deze oase van groen pop-, klassieke-, lifestyle- en mode events, entertainment etc. te kunnen plaatsvinden. Op het belevingspark moet een fitnesstuin komen om lekker buiten te sporten. Een dergelijke tuin is niet alleen trendy maar ook bevorderlijk voor geestelijke en fysieke gesteldheid.  Het is een kwestie van anders en toekomstgericht denken. Het bespaarde geld dient te worden aangewend om parkeren gratis te maken. Tenslotte moet het voor bezoekers met een smalle beurs ook mogelijk zijn om de binnenstad met de auto te bezoeken. Met het huidige parkeerbeleid jaagt de gemeente Hengelo haar inwoners en bezoekers de binnenstad uit. Andere omliggende steden, winkelcentra en Plein Westermaat spinnen garen door het achterhaalde graaiende parkeerbeleid. Het college moet nu eindelijk eens kleur, visie, durf en lef tonen. AANPAKKEN dus!

Ere wie ere toekomt: Theo Elschot

In de roerige jaren zestig en zeventig maakte ondernemer Theo Elschot van het provinciestadje Hengelo een swingende stad, the place to be. Een icoon voor Hengelo, zal later blijken. Terwijl zijn vrienden hun haar lang lieten groeien, bleef hij eruit zien als een keurige marinier. Aan modeverschijnselen van een Puch bromfiets of hippe kleren deed hij niet. Het enige waaraan hij zich bezondigde was een opvallende Citroën, de bekende snoek. Theo had kwaliteiten in het ondernemen, had een afwijkende mening. Een levenskunstenaar die je steevast begroette met “la vie en rose”. Hij zette Hengelo op de kaart met o.a. ’t Pleintje, Rootie- Tootie, een platenzaak, broodjeszaak, restaurant, eetcafé, beatevenementen Vios en Walvis. Hij was  uitgever van een popblad en niet te vergeten was hij de initiator, de grondlegger, van de latere kaskraker ‘de Kerstmiddag’. In de oude captain Paddock van Martin Kamp, met Bert Hemmelder-  ook een legendarisch Hengeloos horecaondernemer-  zag de inmiddels landelijk bekende Kerstmiddag het licht.

Theo Elschot, de man met prachtige ideeën, overleed helaas veel te vroeg.

Met een ‘la vie en rose marktplein’ krijgt Hengelo weer iets unieks, anders, spraakmakends.

 

Weer een opiniestuk van de redactie van LokaalHengelo

Written By
More from Redactie

Lokaal-Hengelo steunt motie voor het handhaven van 50 kg gratis afval in 2017

Gisterenavond tijdens een geanimeerde raadsvergadering, zijn er, ondanks de ronduit teleurstellende maar...
Read More

1 Comment

  • Wil je echt realisme ,kies dan voor lokaal Hengelo zij weten meer dan andere partijen hoe je b.v . de binnenstad aantrekkelijk en leefbaar kan maken, nu zijn ze nog klein, maar wel daadkrachtig.

Comments are closed.